fredag den 1. oktober 2010

Opbygning af et rederi paa Happiness

Zappos er en smule langt væk fra en hollænder. Vi har ikke det her, endnu. Men selvfølgelig vil du høre en masse om dem. Zappos er rost for sin kultur, meget engageret arbejdsstyrke, brug af sociale medier i erhvervslivet, stor fortjeneste, osv.

For nylig skrev jeg et indlæg om "Organisering af Passion«. Frederik Vieten, en elev laver forskning på Océ pegede mig til Tony Hsieh's nye bog, Indfrielse Lykke. Jeg havde ikke hørt om det endnu, så det var en stor pointer. Jeg har tænkt mig at bestille og læse den. Men jeg har også gennemset stedet og fandt en nylig tale af Hsieh hos Google.

Mand, jeg så det på denne snak i aften. Og det er absolut fantastisk. Hvis du har en time, bare sætte os ned, se det og blive inspireret. Sikke en fantastisk virksomhed, og hvad en stor leder Tony er. Her er videoen:

Jeg kunne virkelig godt lide den måde, betydningen af virksomhedens kultur er stresset og hvordan det kan være udformet. Jeg elsker også den måde, de vælger nye medarbejdere baseret på spørgsmål knyttet til deres kerneværdier. Et af de vigtigste Zappos værdier er »være ydmyg«. Wow! Tony siger en virksomhed ikke skal have de samme værdier som Zappos, men hvis du har dem det er nøglen til virkelig at forpligte sig til dem. For at bevise at de er engagerede i deres værdier, de tilbyder $ 2,000 til alle nye medarbejder, der ønsker at forlade selskabet.

En pæn ting er Zappos togene deres ansatte til at bruge Twitter (for at udtrykke sig, for kundekontakt, kollega forbindelser, osv.)

En anden wow-moment var omkring deres bibliotek. De har et åbent og frit bibliotek for deres ansatte og gæster. To vigtige bog i deres, som Zappos vedrører dybt: Jim Collins, Good to store og Dave Logan bl.a., Tribal Leadership. Begge bøger er stor. Og jeg har altid undret mig, hvor højt niveau ledere ville tage G2G og bruge det som et spejl for sig selv som en leder og for virksomheden. Hsieh er at gøre netop det.

Tak en meget Frederik for at pege på bogen, der førte til mig at finde denne video!