mandag den 25. oktober 2010

Evangeliske - Bibelen en livgivende ressource

En anden ting, der holder kommer tilbage til mig fra Merm konventionen, og som jeg finder befriende er en rolle, at Bibelen spiller.
Den evangeliske liv ud af Bibelen ". Vi læser Bibelen og er inspireret, motiveret, underviste, udfordret, men også korrigeret (ok, det lyder ligesom 2 Timoteus 3:16, men jeg var ikke mening at citere). Ofte Bibelen er snarere bruges som en dommer eller en 'sted at kontrollere, om noget er ok «. Hvis det er den primære måde at Bibelen bruges det kan blive noget, der ånder død, snarere end livet vejrtrækning, der gives, når vi læser Bibelen og leve ud af det.
Så vores livsstil kommer ud af det, vi læser i Bibelen.
Sætte det ind i teologiske sprog, vi kan sige, at vores praksis er bestemt af vores teologi, der er fremstillet af vores overvejelser om Skriften. Et problem kan komme, hvis vi ikke igen reflektere over vores praksis - er det i virkeligheden opnå, hvad vi ønskede efter indregning af Skriften?
Så det betyder en del selskab med befrielsesteologi type teologier, som siger, at vores teologi kommer som en refleksion over praksis. Jeg er ikke sikker på, hvordan Bibelen passer ind i denne tema.
Som altid, skal jeg til at tænke mere over det, men jeg kan godt lide tanken om at leve ud af Bibelen.