søndag den 25. oktober 2009

Have Haiku


Skriver du haiku?
Jeg kan ikke skrive digte, men gerne læse dem. Breaking at mold, her er en meme for os:
Skriv et haiku (eller to), der afbilder haven. Giv os din poetiske indtryk af din opfattelse af din have i Haiku, efter det i bemærkningerne, og jeg vil liste dem i et indlæg.

Bare fordi det virker som en sjov ting at gøre.

kort beskrivelse af Haiku følger i \ "Læs mere \" sektionen ...

Wikipedia siger Haiku er \ "tre metrisk sætninger på 5, 7 og 5, typisk indeholde en kigo, eller sæsonbetinget henvisning \" [se tidligere post] ... og en \ "skære ordet \" \ "Kireji (åれå, lit. \ "opskæring ordet \") er betegnelsen for en særlig kategori af ord, der bruges i visse typer af traditionelle japanske poesi \ "

\ "kireji kan være repræsenteret ved tegnsætning (typisk af en bindestreg eller en ellipse) \"-i dette tilfælde min skrivestil er klar til haiku;)

Fra hvad jeg forstår det behøver ikke at være formel, og det behøver ikke at indarbejde specifikke ovennævnte elementer. Det kan bare følge \ "engelske \" regler:
Nogle af de mere almindelige praksis på engelsk er:

* Brug af tre (eller færre) linjer af 17 eller færre stavelser;
* Brug af en sæson ord (kigo);
* Brug af en fraktion (undertiden angivet med et tegnsætningstegn) parallelt med japanske brug af kireji, at modstille og sammenligne, implicit, to begivenheder, billeder eller situationer.
Ok-get klar få sæt .... go! Skriv din have haiku. Bare så du ved, alle er velkomne, vil jeg prøve min hånd på det-ikke spøge (for hårdt): D

Selvfølgelig er Joanne velkommen til at skrive en hel udstationering af hendes Haiku, hvis hun vil. Ingen pres. LOL!

= opdateret for at tilføje:
Hvis du ikke var klar over, at Joanne både Twitters og faste stillinger hendes opdateringer i haiku poesi ... og check det ud: kvidre hende
haiku, have meme